Celestun - Reisverslag uit Mérida, Mexico van Michael Doorn - WaarBenJij.nu Celestun - Reisverslag uit Mérida, Mexico van Michael Doorn - WaarBenJij.nu

Celestun

Door: mvdoorn

Blijf op de hoogte en volg Michael

16 Mei 2008 | Mexico, Mérida

Holaaaa,
Tja t internetcafe zit hier om de hoek dus dan kan je alles lekker goed bijhouden Nou Celestun was nog een heel avontuur zeg sjemig. We waren een beetje laat omdat we ´s ochtends nogal lang in t internetcafe waren blijven hangen, hadden gekletst met Ellyne (en dat duurt altijd ff haha)kortom we waren een beetje van de slome maar wat wil je ook met die hitte? Dus ´s middags een taxi genomen naar t busstation en daar de bus gepakt naar Celestun. So far, so good maarrrr de airco werkte maar voor 10% grrrrr dus t was dan weliswaar niet 40 graden (zoals buiten) maar wel 35 graden in de bus. T zou 1,5 uur duren volgens Ellyne maar eeeuuuh dus niet als ie voor iedereen stopt. Zoals eerder gezegd stopt de bus voor alles en iedereen die langs de weg staat te zwaaien en in dit geval betekende dat bijna 2,5 uur zitten in een overvolle bus met een airco die amper werkt We zaten letterlijk van onze stoel af te zweten, lekker fris verhaal dus. Maar t meest irritante was dat de laatste boot om 17.00 zou vertrekken en wij de bus van 14.30 hadden genomen. Anyway reken maar uit.... t zou toch niet zo zijn dat we die helse rit voor niets hadden gemaakt? Toch wel ff stressen dus en da´s natuurlijk t laatste wat je wilt op je vakantie. Uiteindelijk toch nog gehaald maarre toen moesten we nog onderhandelen met de man van de boot. Normaal deel je die met zn zessen maar wij waren de enigen dus dat zou een dure grap worden. Tactiek 1: ja meneer in mn Mexico boek staat dat t zoveel kost, hier kijk maar. Tactiek 2: Maar meneer we hebben al zoveel pech gehad vandaag, maak onze dag een beetje beter want we zijn zoooo zielig en dan een beetje leuk kijken uiteraard. Het hielp, we kregen nog wat van de prijs af. Uiteindelijk bood ie ons zelfs de lange route aan en deed ie wat van de prijs af. Ik had al tegen Michael gezegd dat ik wel een gezellie praatje met m zou maken en hij vond ons geloof ik wel aardig. Celestun is in 1 woord ge-wel-dig!!!! Wat een ontzettende mooie natuur. We hebben zoveel vogels gezien en ook een paar flamingo´s. T water stond helaas nogal hoog voor ze dus dan kunnen ze moeilijk lopen. Vandaar dat ze verder getrokken waren. Gelukkig hadden we de mazzel dat er 1 eigenwijze achter was gebleven. We zijn dr nog niet uit of we deze flamingo Michael of Jeanitha dopen maar goed Later ook nog een groepje in de lucht gezien. We hebben ons helemaal suf gefotografeerd. Michael doet nu verwoede pogingen om ze op de site te zetten maar t lukt niet helemaal want een paar zijn te groot qua formaat. De man van de boot heeft ons van alles uitgelegd en we zijn later ook nog naar t versteende bos gevaren. De bomen daar zijn door een natuurlijk proces dood gegaan en zijn zo hard dat t wel steen lijkt. T ziet er nogal luguber uit. Maar goed, we zouden oneindig kunnen praten over de mooie natuur in Celestun maar dat doen we wel als we thuis zijn. Uiteraard moesten we ook nog terug en de laatste bus kwam om 20.00 dus dat werd een half uurtje wachten bij de uitgang. Erg leuk bij schemering en stilstaand water achter je want heee daar waren onze mosquito vrienden weer Die Mexicanen moeten vast gedacht hebben: what the f$ck zijn die gekke toeristen aan t doen? want we hebben een ware anti muggendans gedaan (mmm ok we stonden ze heel debiel van ons af te slaan...). T waren nog even spannende momenten want eindelijk kwam de bus dr aan en Michael zwaaide bijna zn armen uit de kom zodat de bus zou stoppen. Ja we doen gewoon mee met die Mexicaanse traditie van langs de weg staan en zwaaien Ik dacht na ja ho maar hij heeft ons wel gezien maar hij zwaaide er lustig op los haha. Achteraf gezien maar goed ook want de bus reed ons bijna voorbij! Toink, schiet t ff door je hoofd, shit we staan hier in the middle of nowhere en de laatste bus gaat nu voorbij rijden en dan?? Gelukkig ging t nog net goed pfoe. Eenmaal in Merida aangekomen hebben we ons maar direct naar een restaurant laten brengen door een taxi. Die chauffeur dacht ons heel ¨slim¨ op te lichten hahaha wat een grap. De meter liep, stopt op 14 pesos, hij zet de meter snel uit en zegt 20 pesos. We schoten bijna in de lach en gaven de man 20 pesos en geen fooi. Hetzelfde dus als dat ie 14 had gezegd en we m fooi hadden gegeven. Hij keek zelfs nog een beetje beteuterd. Gelukkig konden we nog terecht in t restaurant want we hadden vanaf t ontbijt niet meer gegeten en t was al 22.00!! Honger!!!! We werden zelfs nog getrakteerd op een muziek-trio die geweldige life muziek speelden. De oudste man (met de grootste gitaar en de jongste met de kleinste mmm apart) zat continu met me te flirten haha echt supergrappig. T was echt genieten. We hebben zelfs een cd gekocht van deze Buena Vista Social Club sound-a-likes
Vandaag hebben we een beetje een relaxdagje. We waren helemaal kapot gisteravond dus we hebben eerst ff goed uitgeslapen. Bovendien voelde ik me best slapjes (nog steeds) maar dat gaat wel weer over. We zijn net ook nog even bij de Mexicaanse kapper geweest waar Michael voor 3 euro zn haar kort heeft laten scheren. Ja da´s beter dan in Nederland Die ziet er dus helemaal hitte-proof en fris uit nu

Michael: Foto´s uploaden is niet gelukt dus jullie moeten verplicht op de koffie komen als we terug zijn! Zometeen laten we ons weer even losgooien zodat we relaxed aan de bustocht naar Palenque kunnen. Dit schijnt zo´n beetje de meest mythische plaats op het schiereiland te zijn; oude tempels en piramides in mistachtige bergen met jungle, klinkt goed niet? Vandaar uit zullen we ook nog uitstapjes maken naar Bonampak en Yaxchilan, ook in jungle (dat wordt nog lachen met Jeanitha, die is al bang voor een spinnetje van 1 cm ) in de grensstreek bij Belize en Guatemala (paspoort moet ook mee). Tot de volgende update en fijn weekend vanuit een zinderend Mexico.