Af- en omschakelen! - Reisverslag uit Maumere, Indonesië van Michael Doorn - WaarBenJij.nu Af- en omschakelen! - Reisverslag uit Maumere, Indonesië van Michael Doorn - WaarBenJij.nu

Af- en omschakelen!

Blijf op de hoogte en volg Michael

19 Oktober 2018 | Indonesië, Maumere

Voor de vierde keer in mijn leven, reisde ik af naar Indonesië. Ook deze tocht begon met een vlucht op Bali; inmiddels de derde keer. En ook voor de derde keer maakte ik een zachte landing bij Wayan. Als verrassing liet hij me oppikken door Kadek; waarmee de laatste keer veel van Bali is verkend. Genoeg om over bij te praten, de rit was zo voorbij. Daarna uitgebreid bijgepraat met Wayan, alvorens ik naar bed ging. Op de vluchten van Nederland naar Singapore en door naar Bali, zal ik hooguit 30 minuten geslapen hebben.

Na een uur of zes slap, pikte Kadek me de volgende ochtend weer op. Bali was, in ieder geval op de heenweg, een passeerstation. Ik nam afscheid van Wayan en op het vliegveld van Kadek. De kans is redelijk groot dat ik ze nog zie voor ik naar huis ga. Dat is nog weken weg en net weg, wens ik daar ook nog niet aan te denken. Op het vliegveld werd ik door een man aangesproken, erg benieuwd naar waar ik vandaan kwam en heen ging. Ik liet mijn voorgenomen route zien; hij vond het een uitstekend plan. Sani bleek zelf van Lombok te komen, werkte in communicatie en dat was de reden van zijn verblijf. Hij had de World Bank en IMF-conferentie, net afgelopen, ondersteund. Hij had het over zijn kinderen, een dochter van 12 en een zoon van 10 die allebei erg goed waren in karate. Op foto’s van toernooien in China stonden ze vol medailles. Zijn zoon voetbalde ook, een link naar mijn oudste neefje was snel gelegd. Na het leuke gesprek heb ik van mijn ontbijt genoten. Bij het opstijgen was het nog wat heiig, de Gunung (vulkaan) Agung, die eerder dit jaar nogal actief was, kwam daardoor niet in zicht. Ik had me voorgenomen om tijdens de vlucht een boekje over Bahasa Indonesia, de spreektaal hier, te lezen. Met het beperkte zicht leek het daar van te komen. Verder vliegend over bekend terrein klaarde de boel toch op. Zo bewonderd ik Gunung Rinjani op Lombok, die nog hoger was dan de hoogte waar we op vlogen. Later zag ik Moyo en Gunung Sangeang, op deze plekken ben ik dik 3 jaar terug aan land geweest en bij gedoken. Daarna volgden we Sumbaya verder voor we over het land van de draken vlogen: Komodo (en Rinca). DIt ligt aan de westzijde van het eiland waar ik naar op weg was: Flores. In het vliegtuig naar Maumere zaten hooguit 20 man, geen massaal toerisme hier. Van het leren van Bahasa is niets gekomen met al die uitzichten.

Na de landing, de baggagehal uit stappend, stormde een man of 25 op me af, om me te vervoeren naar waar ik ook maar naar toe wide. Ik hield de boel af, ik zou opgepikt worden door iemand van Ankermi Happy Dive. Degene die mijn naam wist en waar ik heen moest mocht me vervoeren; er dienden zich geen gegadigden. Ik zag ook geen bordje met mijn naam. De meute voelde zich voorgelogen en begon vooral op me in te praten dat de chauffeur er niet was en niet zou komen: de een na de ander: “excuse me, I bring you!” Ik kon me niet voorstellen dat de Zwitserse eigenares van mijn verblijf het niet had geregeld, ik bleef stug volhouden dat ik werd opgehaald. Een man, evenals mijn broertje Patrick, al mocht ik hem niet op de Engelse manier aanspreken: “it is Paatriek!” Oké, Paatriek!” Hij begon te lullen als brugman dat hij me ging vervoeren, vervolgens over allerlei dieren zoals dugongs en walvissen die ik kon zien. Tja, daarom zou ik ook naar Ankermi gaan... Het vragenvuur hield niet op; ik moest moeite doen kalm te blijven; helemaal toen hij begon over dat hij wel kon regelen dat ik babyhaaien kon eten. “No, I love sharks, we kill too many of them” zei ik met enige woede met ongetwijfeld een bijpassende blik. “Yes, but is normal here!” Vervolgens de vraag of ik hond wilde eten, ook normaal hier blijkbaar en zelfs Wilhelmina zou wel eens hond hebben gegeten, “mijn” koningin dus ik moest het ook maar doen. Patrick was ooit in Nederland geweest. Hij vertelde hij dat hij een tijd in Joure is geweest. Als je dan toch een verhaal zou verzinnen, is het zeker niet met Joure in je verhaal. Dat was het moment dat hij zich niet meer opdrong en ik in de luistermodus ging. Ik was aan het mailen of mijn vervoer wel kwam, geen reacties, bellen leverde niets op ook. Voor ik het goed en wel door had was ik uitgedaagd voor een potje schaken. Het eerste potje was een wederzijdse slachtpartij; het ene stuk na het andere sneuvelde. Het potje was niet uitspeelbaar, het werd remise. Het tweede potje was Patrick zo druk me schaakmat te zetten, dat hij zijn eigen verdediging over het hoofd had gezien. Over was het potje niet, hij verklaarde het potje wel voor gesloten. Een uur of twee na mijn landing en nog geen bericht van Ankermi, besloot ik dat hij me mocht rijden. “Where you go, Michael?” “To Ankermi!” Toen kwam er ineens iemand op me afgestapt: of ik naar Ankermi moest en Michael was. Bleek de man, Budi, er al die tijd geweest te zijn! Hij had een naambordje met mijn volledige naam en heeft al die tijd naar onze potjes schaken gekeken! :-D

Bij Ankermi kreeg ik een mooie bungalow aan zee; hier zou ik twee nachten verblijven. En met wat geluk ook duiken. Nu kan je hier sowieso duiken, bijvoorbeeld op het huisrif, voor bepaalde duikplekken moeten er minimaal twee deelnemers zijn. En dat is dan het nadeel van laagseizoen… Ik had van tevoren gelezen dat je hier zulke gave dingen kan zien, ook op het huisrif overigens, dat ik hoe dan ook naar een kanaal tussen het hoofdeiland en een ander eiland wilde. En de prijzen zijn ook weer niet dermate hoog dat je je er een grote buil aan valt. Die middag ging ik nog wel duiken op het huisrif. Ik moet toegeven dat dat me weinig aanspreekt, ik had gelezen dat het echt de moeite waard zou zijn. De gids gaf een briefing en daarop vertelde hij over het vele gebroken koraal wat hier ligt. Mijn elan ging niet omhoog. Eenmaal onder water zag het er wat treurig uit, de eerste 20 meter dan. Daarna volgde een expositie zoals je ze maar zelden meemaakt.

De gids wees het ene na het andere aan; je had nog niet goed of wel door waar je naar keek en hij was alweer bij de volgende. Het ging zo snel dat ik moeite had het allemaal te registreren. Zelfs mijn camera was van slag, na nog geen 10 minuten was hij uitgespeeld. Het voordeel was wel dat ik meer aandacht had voor wat ik zag. Velerlei soorten zeeslakken, kreeftjes, garnaaltjes, zeeslakken die op anemonen leken, anemoontentakels die kreeftjes bleken. Plots werd ik omringd door scheermesvissen, een vis die op zijn kop door het water zwemt. Ik kende ze tot dan toe alleen van tv, het ziet er al raar uit op tv, in het echt ziet het er heel bizar uit. Het bleef niet bij deze zeldzaamheden: pipefish, ghost pipefish, ornate pipefish, frogfish, crocodile fish, blue ribbon eels, mantis shrimps. Oh ja, zeepaardjes nog. Sommigen zo klein als je pinknagel of nog kleiner. Het werd te veel om te onthouden. Mijn hoofd begon te bonzen en we gingen weer richting de kant. Ik snakte naar het einde van de duik, ik was toe aan rust. Toen we in een koraaltuin kwamen in een conditie zoals je ze nog maar zelden treft. We zwommen er doorheen zonder al te veel te stoppen, ineens wilde ik toch blijven. Ik koos toch voor een exit; ik zou kijken of ik niet nog een keer kon duiken. Hopelijk houdt mijn camera het dan wel uit. Ondanks de hoofdpijn een 10.

De volgende dag voer de crew en ik naar het kanaal. De zee was kalm, de uitzichten op Flores en haar vulkanen, plus de vulkaan aan de overkant, zijn schitterend. Dichter bij het kanaal begon de stroming aan te zwellen. Af en toe schoot er een vliegende vis weg. Ik had walvissen in mijn hoofd, het zou het juiste seizoen zijn. Alleen nergens in het water zag ik een fonteintje van een walvis. Toen ik ze uit het hoofd had gezet hoorde ik rechts een spuitgat en zag een lichaam door het water glijden. Deze in de gaten houdend bleken we te maken te hebben met een potvis. Ik zat met mijn camera in de aanslag maar het dier was te ver om op de foto vast te leggen, dichtbij genoeg om de ademgeluiden te horen. Hij zwom richting het kanaal, het kanaal waar ik zo in zou duiken. We waren de enige boot, het rif helemaal voor ons zelf! We maakten ons gereed en de gids deed mijn hartslag nog verder omhoog gaan: de kans is groot tijdens de duik een grote hamerhaai en/of een tijgerhaai te zien. Zoveel om naar uit te kijken; dan kan het alleen maar tegenvallen. Deze duik krijgt een 10, ondanks dat ik geen walvis heb gezien. De grootste en enige haai die we zagen was een zwangere witpuntrifhaai. We zagen veel scholen kleine vis, de grote vissen, op een enkele verdwaalde horsmakreel, waren er niet. Er was te weinig stroming. Ondanks dat was het een erg mooie duik met veel zachte en harde koralen, anemonen in echt hele goede conditie. Drie bull stingrays, waarvan twee echt hele grote, waren wat schuw voor hun doen. Andere highlights waren een kleine kolonie mushroom pipefish, scorpion fish, scorpion leave fish, popcorn shrimp en de koraaltuin waar we eindigden. Wat prachtig.

Tijdens de pauze kreeg ik thee en werden pisang gorengs voorgeschoteld. De tweede duik deden we aan de andere kant van het kanaal. Ook hier was het paradijselijk onder water. De gids poogde een haai te trekken met een krakend flesje, zo mogelijk was er nog minder stroming, het was tevergeefs. Er zwom veel moois rond, het zicht was goed. Na enige tijd stormde de gids op een anemoon af, mij wekkend. Ik keek er naar en had geen idee waar hij me op attendeerde. Ik zou het pas na de duik horen. Vragend of het een spin, een soort octopus, of wat het dan ook moge zijn wat zo harig was, kreeg ik het antwoord dat het een orang utang krab is. Achteraf was die naam best logisch. Een 9.

We lagen nog even bij het rif, ik op de uitkijk om nog een walvis te spotten, alvorens we weer richting Ankermi voeren. Een goed uur onderweg kwamen we aan bij een locatie waar een Japans wrak van WW2 ligt. Deze is afgezonken na Japans capitulatie. Op een meter of 15-28m diep. Een huis voor vele vissen, garnalen en kreeftjes. En in deze contreien ook voor pipefish, diverse soorten gezien en op meerdere plekken. Murenen, koraalduivels (zelfs groenachtige, nieuw voor me) en er huist een grote school grootoogmakrelen. Daar ging ik tussen zwemmen terwijl over ons een remora cirkelde en een barracuda over ons heen schoot. We zwommen van het wrak weg richting het zeegras. Hier vonden we een mini-octopus, we kregen zelfs haar inktwolk te zien, tiger shrimp, een hele aparte boxfish met twee puntige hoorns op zijn kop en drie puntige hoors aan de achterkant. Ik vond een hele kleine koraalduivel, helemaal groen, perfect gecamoufleerd door het gras. Er zat ook een zeepaardje en de gids liet me een soort frogfish zien, zo bijzonder met zoveel gekke lichaamskenmerken. Helaas was mijn camera er weer mee opgehouden, zoals iedere duik tot zover, en heb ik dit hele aparte dier niet kunnen vastleggen. Ik weet zeker dat ik nog een keer of wat naar het filmpje gekeken zou hebben om alle eigenschappen in me op te nemen. Ik hoopte ergens nog op een dugong, het is perfect terrein voor dit dier en ze zitten in dit gebied. Ik vermoed dat de gids er niets over had gezegd om me niet weer valse hoop te geven. Een 9.

De rest van de dag ruste ik lekker uit, de opgebouwde werkdruk langzaam laten wegvallen, herstellen van de inspanningen onder water en alle indrukken die ik in korte tijd heb opgedaan. Morgenochtend duik ik hier nog een keer op het huisrif; voordat ik naar Sylvia Hotel ga. Hier mag ik me melden voor de hoofdmoot van mijn reis: een live-aboard van Flores naar Raja Ampat!!!!

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Michael

Actief sinds 10 Juli 2011
Verslag gelezen: 225
Totaal aantal bezoekers 48962

Voorgaande reizen:

16 Oktober 2018 - 13 November 2018

The Ring of Fire

10 Juli 2018 - 21 Juli 2018

De Odyssee

09 Oktober 2017 - 20 Oktober 2017

Gone fishing

31 Augustus 2016 - 21 December 2016

Pacific Rim

09 Januari 2016 - 23 Januari 2016

Diving the Andaman Sea

13 Mei 2015 - 02 Juni 2015

Bali (and more?)!

06 September 2014 - 21 September 2014

Diving in paradise

19 Januari 2014 - 28 Januari 2014

Freediving Tenerife

06 Juni 2013 - 16 Juni 2013

Kopje onder in het land van de farao's

17 Juli 2011 - 15 Augustus 2011

Made in Australia

07 Juni 2009 - 28 Juni 2009

ZO-Azië

11 Mei 2007 - 28 Mei 2007

Yucatan

Landen bezocht: