Lesje duiken in een cenote - Reisverslag uit Tulum, Mexico van Michael Doorn - WaarBenJij.nu Lesje duiken in een cenote - Reisverslag uit Tulum, Mexico van Michael Doorn - WaarBenJij.nu

Lesje duiken in een cenote

Door: mvdoorn

Blijf op de hoogte en volg Michael

22 Mei 2008 | Mexico, Tulum

Joehoe met mn oren nog halfdicht van t duiken zal ik jullie even bijpraten over mn eerste duikles. Pfff wat een bevalling zeg Ik sch**t 10 kleuren stront sjemig.

Gelukkig waren we maar met zn drieen, Michael, ik en Marco, onze Italiaanse duikinstructuur met zn geweldige Italiaanse accent als ie Engels praat (yes den joe heffe toe poesje ties buttoon end ten tie ajre escepe). Nou zolang ik boven water bleef was alles ok maar ja dat is niet bepaald het doel van duiken dus je moet toch een keer koppie onder. Sta je helemaal stijf van de zenuwen en probeer dan maar eens rustig te blijven ademhalen (en maar denken, door je mond, door je mond, niet door je neus stresskip als ik dan ben haha). Nou langer dan een halve minuut hield ik t niet vol want ik kreeg t helemaal benauwd. Uiteindelijk toch wat rustiger geworden. Ik voelde me een muts eersteklas maar volgens Marco: iessie verrie normale tie furste taime (fonetisch lezen ja)

Goed, ademhaling onder controle maar dan moet je ook nog ´klaren´ oftewel hetzelfde wat je doet in een vliegtuig als je oren tijdens landen/stijgen dichtklappen: neus dichtknijpen en zacht door je neus blazen. Nou zeg, en ze zeggen dat vrouwen meerdere dingen tegelijk kunnen, ik dus even niet. Dat klaren ging voor geen meter en mn oren knalden bijna uit mekaar, raakte ik lichtelijk in paniek (omhoog, hellup) en dan kreeg ik die ademhaling weer niet onder controle zucht... Gelukkig hield Marco mn handje vast en kreeg ik langzaamaan wat meer vertrouwen in de hele handel.

Terwijl ik als een heuse zeemeermin door t water zweefde maakte Michael allerlei foto´s van me (niet te dichtbij schatje, het moet lijken of ik heel relaxed ben, ze moeten straks niet die grote angstige pupillen van me zien ). Ik stond zo strak van de zenuwen dat ik Michael amper opgemerkt heb hahaha (Michael: ook onder water ben ik een ware sluipschutter).

Maarre nadat ik Marco´s hand zo´n beetje fijn had geknepen werd t tijd dat Michael me mee nam aan zn hand en dat ging best ok. Uiteindelijk op 4 meter diep gedoken en dat was voor mij al heel wat. Moest ik onderwater nog mn mondstuk uitdoen van Marco. De eerste paar keer weigerde ik pertinent (angsthaas haha). Toen we uiteindelijk konden staan en we met ons hoofd nog maar 1 meter onder water waren durfde ik t aan. Wat moet je dan doen als je dat mondstuk weer in doet? hard blazen zodat je t water eruit blaast. Wat doe ik? Ademhalen zodat je water in ademt en dan even een blackout krijgen en gewoon helemaal niet meer ademhalen..... lekker slim verhaal duh.

O ja en nog wat..... het zal wel iets met watertemperatuur, druk etc te maken hebben want je moet echt na een uur ontzettend nodig piesen pffff (en ik had al heel wat zenuwplasjes gedaan van tevoren).

Michael: voor mij was het duiken weer opfrissen van eerder opgedane kennis en dat ging me goed af. Constant mijn zeemeermin in de gaten gehouden (ik vind dat ze dat Italiaanse iets te leuk vindt ) in de hoop dat ze haar angsten zou overwinnen. Ging steeds beter en hoop dat ze morgen alle schroom van zich afgooit.

Kortom het was me t dagje wel. Overigens wil ik er wel even bij zeggen dat t supermooi is onderwater (in een cenote, Maya-taal voor heilige bron). Hopelijk ben ik morgen nog relaxter zodat ik wat beter kan genieten van al t moois onderwater.

PS wisten jullie dat.......

-wij nog uitgezwaaid zijn door de kerstman in Palenque? Tja dan maak je nog eens wat bijzonders mee in de tropen
-Michael een nieuw vriendje had gemaakt die graag met ons mee wilde naar Tulum en daarom maar in Michael´s backpack gekropen was?
-De naam van dit vriendje kakkerlak was (we hebben m gelukkig in Palenque op t busstation ontdekt pfoe)?
-Deze Feijenoord-verstekeling de benen dacht te nemen en vakkundig om zeep werd geholpen door een Amerikaan (die snappen wel degelijk voetbal)?
-Mijn blonde god iedere dag sjans heeft met alle dames van alle leeftijden hier. Tsssss gewoon een beetje zitten sjansen met meisjes van 3 op t busstation.
-En vals kijken naar mij (die meisjes dan he?!? Michael zou dat nooit doen...) Gewoon jaloers en dat al op die leeftijd
-Acceptabele leeftijden van 14/15 ook de concurrentie graag aangaan?
-Michael een beetje moe wordt van al die aandacht?
-Jeanitha enigszins boos naar mij keek omdat we samen een romantisch briefje hadden geschreven voor een zeer verliefde ober met een Frans vriendinnetje en afvroeg waarom ik dat nooit schreef?
-Toen ze de eigengeschreven brief las spontaan weer vrolijk werd en mij daarmee een kille nacht bespaard werd?
-We een superdeluxe hotel in Playa del Carmen hebben geboekt met prive jacuzzi op t dak?
-Marco een kalf heeft genaamd Rodigro met nog grotere cojones dan de apen van Yaxchilan?
- Dit kalf een Deense dog is die mij tot heuphoogte komt en te lief en leuk is (ondanks zn slobber en kwijl )

Zo nu weer genoeg weetjes gepost. Wij duiken zo lekker ons bedje in (hopelijk geen nachtmerries over verdrink-toestanden haha). Zsm weer nieuwe (duik-)avonturen.....

Hasta luego!

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Verslag uit: Mexico, Tulum

Michael

Actief sinds 10 Juli 2011
Verslag gelezen: 294
Totaal aantal bezoekers 48993

Voorgaande reizen:

16 Oktober 2018 - 13 November 2018

The Ring of Fire

10 Juli 2018 - 21 Juli 2018

De Odyssee

09 Oktober 2017 - 20 Oktober 2017

Gone fishing

31 Augustus 2016 - 21 December 2016

Pacific Rim

09 Januari 2016 - 23 Januari 2016

Diving the Andaman Sea

13 Mei 2015 - 02 Juni 2015

Bali (and more?)!

06 September 2014 - 21 September 2014

Diving in paradise

19 Januari 2014 - 28 Januari 2014

Freediving Tenerife

06 Juni 2013 - 16 Juni 2013

Kopje onder in het land van de farao's

17 Juli 2011 - 15 Augustus 2011

Made in Australia

07 Juni 2009 - 28 Juni 2009

ZO-Azië

11 Mei 2007 - 28 Mei 2007

Yucatan

Landen bezocht: